6 tips voor een nog beter contact tussen de patiënt en zijn specialist of andere zorgverlener
- Ga bij voorkeur niet alleen
- twee personen horen meer dan een
- schrijf van tevoren op wat je wilt vragen
- noteer wat er gezegd wordt of laat dat je begeleider doen
- Bespreek pijn, denk vooral niet dat het er wel bij hoort
- Stel vragen (als je iets niet helemaal begrijpt)
- over de uitslagen, vraag er eventueel een uitdraai of printje van
- over de aanbevolen behandeling(en) met alle bijwerkingen
- is dit advies voortgekomen uit een multi disciplinair overleg (MDO)?
- vraag naar het behandelprotocol of zorgpad longkanker
- hoe vaak is/zijn deze behandeling(en) in jouw ziekenhuis toegepast?
- met welk resultaat?
- wat zijn de risico’s?
- wat zijn de risico’s als ik de ingreep (of ingrepen) uitstel?
- zijn er alternatieven?
- vraag zonodig een toelichting op medische termen
- vraag goed door, zorg dat je het begrijpt en onthoudt
- herhaal in eigen woorden wat er gezegd is
- Communicatie
- zorg dat je weet te verwoorden hoe je eigen ziektebeeld nu is
- hoe voel je je sinds het vorige bezoek?
- heb je last van bijwerkingen van je medicijnen?
- problemen met seksueel functioneren?
- vraag wie in het ziekenhuis jouw “case manager” is en hoe je die kunt bereiken
- vraag zonodig naar begeleidingsmogelijkheden, bijv. door gebruik te maken van de zogeheten “lastmeter detecteren behoefte psychosociale zorg” bij een (oncologie) verpleegkundige of psycholoog
- praat open over o.a. vitaminen, voeding en alternatieve geneeswijzen
- vertel over je huiselijke omstandigheden en ook over de zorgen die je je misschien maakt over de mensen in je (directe) omgeving
- als het niet “klikt” met je arts, vraag dan gerust vriendelijk om een andere, immers: onderling vertrouwen is van groot belang voor het welslagen van je behandeling
- Beslissing behandeling
- vraag tijd om na te denken als je een moeilijke beslissing over een voorgestelde behandeling moet nemen
- vraag om ondersteuning door een (oncologie) verpleegkundige of verpleegkundig specialist (die kan mogelijk meer tijd voor je vrijmaken)
- vraag als je dat wilt een “second opinion”. Eventueel via je huisarts maar zorg altijd voor toestemming vooraf van je zorgverzekeraar
- Verantwoordelijkheid
- uiteindelijk neem je zelf de beslissing over je behandeling en medicijngebruik
- het kan zijn dat je die beslissing toch liever aan de specialist overlaat
- laat je gevoel meewegen, doe waar je je goed bij voelt
- laat weten dat je zelf beslist over jouw eigen kwaliteit van leven